Zorgwerking

Aandacht voor zorg is eigen aan kwalitatief onderwijs. De leerkracht is naast leerbegeleider ook opvoeder, en is dus bezorgd om ieder kind. Op deze pagina geven we graag een woordje uitleg bij onze zorgwerking.

Zorgwerking

SBS ’t Hofje biedt  alle  leerlingen de ondersteuning  die ze nodig hebben om hun leerpotentieel waar te maken.

De klasleerkracht speelt hierbij een belangrijke rol.

Door de dagelijkse omgang met de leerlingen, kent de leerkracht zijn leerlingen en hun specifieke noden het best.
De klasleerkracht heeft  aandacht voor  het individuele en het klassikale gebeuren in de klas. Hij/Zij onderneemt acties en neemt maatregelen om aan de noden van de leerlingen tegemoet te komen.

Hij/zij probeert uit welke maatregelen of welke aanpak werken en welke niet.

De klasleerkracht staat er echter niet alleen voor. Het leerkrachtenteam wordt ondersteund door het zorgteam en onze zorgvrijwilligers.
Het zorgteam gaat, in overleg met de klasleerkracht en de ouders, na welke bijkomende maatregelen nodig zijn voor de leerling.
Zo kan bijkomende hulp geboden worden aan de leerling in de klas door verlengde instructie te geven, door te differentiëren in hoeveelheid of tempo of door leerinhouden aan te passen op maat van de leerling, enz..

Soms is het nodig om bijkomende ondersteuning aan te bieden en leerinhouden extra te herhalen. In een aantal gevallen kan er worden afgeweken  van het tempo of de leerstof in de klas. Dan zal de klasleerkracht, samen met het zorgteam een verhoogd zorgtraject opstarten voor deze leerling.
Wanneer onze bezorgdheden bijkomende onderzoeken of adviezen vragen, dan doen wij  beroep  op het CLB.

Zorgteam

Ons zorgteam bestaat uit de zorgcoördinator (Wendy Dauwe), een voltijds zorgleerkracht in de lagere school (Jorien Citters), een voltijds zorgleerkracht in de kleuterschool (Leen Van der Borght).
Daarnaast kunnen we in de lagere school ook rekenen op onze geschoolde vrijwilligers (Juf Marianne en Juf Marleen).

Contactgegevens zorgcoördinator:
wendy.dauwe@onderwijs.aalst.be

Contactgegevens CLB:
Onthaler: Jan Van Bossuyt

tine.steeman@clbaalst.be

Ouders als volwaardige gesprekspartners

School en ouders hebben elkaar nodig voor succesvol onderwijs. Ouders zijn steeds expert als het gaat over hun kind en zijn daarom een belangrijke bron van informatie als de school wil ondersteunen bij problemen. Samenwerken met ouders betekent voor ons meer dan informeren. Het betekent dat ouders meedenken, meebeslissen en meedoen in het onderwijs aan hun kind. De school zal steeds de gemaakte afspraken over de aanpak eerst met ouders bespreken alvorens aangepaste hulp te bieden.